Reacția lui Paisie Aghioritul față de Marea Apostazie și a „ridicării” Anatemei asupra catolicismului de către Athenagoras și Sinodul său
În 1969, la patru ani după ce a fost „ridicată” Anatema asupra catolicismului de către Athenagoras și Sinodul său (link), Paisie Aghioritul, la vârsta de 45 de ani, trasa, practic, liniile așa-zisei noi Ortodoxii față de erezia ecumenistă – “Lupta din interiorul ei”. Această poziție (contrară Sfinților și Canoanelor Bisericii Ortodoxe), monahul Paisie o va menține față de toți cei 3 Patriarhi eretici, sub al căror omofor s-a aflat succesiv: Athenagoras, Dimitrie și Bartolomeu. La 23 ianuarie 1969, acesta scria ziarului Orthodox Typos din Grecia, cerând publicarea părerii sale. Citat:
În vremurile noastre vedem că mulți fii credincioși ai Bisericii noastre, monahi şi mireni, din păcate, s-au desprins de Ea, din pricina filo-unioniştilor. Cred că nu este deloc bine să ne despărțim de Biserică de fiecare dată când Patriarhul greșește, ci fiecare are datoria şi obligația de a protesta şi de a lupta după puterile sale în sânul Bisericii. A întrerupe pomenirea Patriarhului, a te desprinde și a crea propria Biserică, și a continua să vorbești de rău pe patriarh cred că este un lucru irațional.
Aici este scrisoarea completă (link). Este remarcabil faptul că monahul Paisie își expune doar propriile cugetări, fără a face vreo referire la vreun Canon sau Sfânt al Bisericii.
Dar iată ce spun Sfinții și Canoanele Bisericii:
“De cei care arată că mărturisesc Credința Ortodoxă, dar sunt în unire cu cei care i se împotrivesc, dacă după mustrare nu vor întrerupe această unire, de aceia trebuie nu numai să te desparți, dar nici frați nu se cuvine să-i mai numești.”
Sfântul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Cappadociei [*Patrologia Orientalis*, Vol. 17, p. 303]
„Pe măsură ce parcurgem calea cea corectă și aducătoare de viață, să smulgem ochiul care ne smintește, nu ochiul fizic, ci cel noetic. De exemplu, dacă un episcop … care reprezintă ochii Bisericii, se comportă într-o manieră rea și smintește oamenii, trebuie să fie smuls. Căci este mai de folos să vă adunați fără el într-o casă de rugăciune, decât să fiți aruncați împreună cu el în gheena de foc împreună cu Ana și Caiafa. “
Sfântul Atanasie cel Mare, Patriarhul Alexandriei [Migne PG 26, 1257 C]
„Cum spune Pavel, „Ascultați-i pe cei care au stăpânire peste voi și supuneți-vă lor” (Evr. 13:17) După ce a spus mai înainte: „Priviți cu luare aminte cum și-au incheiat viața și urmați-le credința.” (Evr. 13: 7), el a spus apoi: „Ascultați pe cei care au stăpânire asupra voastră și supuneți-vă lor.” Ce atunci (zici tu), când este rău, ar trebui să ne supunem? Rău? În ce sens? Dacă în ceea ce privește problemele credinței, fugiți și evitați-i; nu numai dacă este un om, ci chiar dacă este un înger coborât din Rai; dar, în ceea ce privește viața lui, nu fiți prea curioși”.
Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului (secolul al IV-lea d.Hr.) [Omilia treizeci și patru despre Epistola către Evrei]
„Cele rânduite pentru prezbiteri, episcopi, și mitropoliți, cu mult mai vârtos pentru patriarhi se potrivesc. […] Cei ce se despart pe sineși de împărtășirea cea către întâiul șezător al lor pentru oarecare eres osândit de Sfintele Sinoade, sau de Sfinții Părinți, de acela adică care eresul în public îl propovăduia, și cu capul descoperit îl învăța, unii ca aceștia nu numai canoniceștii certări nu sunt supuși, îngrădindu-se pe sineși despre împărtășirea numitului episcop, mai înainte de sinodiceasca cercetare, ci și de cinstea cea cuvenită celor dreptslăvitori se vor învrednici. Că nu au osândit episcopi, ci minciuno-episcopi și minciuno-învățători. Și nu cu schismă au rupt unirea Bisericii, ci s-au silit a izbăvi Biserica de schisme și de împărțiri.”
Canonul 15 despre despărțirea de ierarh al Sinodului 1-2 de la Constantinopol. [Referințe la alte Canoane: Apost. 31, Sinod IV. 18, Sinod VI. 31, Sinod VI. 34, Sinod 12. 12, Sinod 1&2. 13, Sinod 1&2. 14, Gang. 6, Ant. 5, Cart. 10, Cart. 11, Cart. 62]
„Este păstorul eretic? Atunci este un lup! Trebuie să fugi de el; nu vă lăsați înșelați să vă apropiați de el chiar dacă pare bun și blând. Fugi de comuniune și conversație cu el, așa cum ai fugi de un șarpe otrăvitor. “
Sfântul Fotie cel Mare, Patriarhul Constantinopolului [Omilia cincisprezece, 10]
Părerea lui Paisie Aghioritul despre patriarhul Bartolomeu
Paisie Aghioritul despre alegerea ereziarhului Bartolomeu ca patriarh, probabil după o altă vedenie înșelătoare, spunea: „În aceste vremuri grele, Dumnezeu ne-a dat cel mai bun Patriarh!” (Sursa)
La 1 an după ca a devenit patriarh Ecumenic (2 noiembrie 1991), Bartolomeu I a vizitat Muntele Athos. La 7 noiembrie 1992 a fost primit la Mănăstirea Kutlumuș. Videoul de mai jos îl arată pe Paisie Aghioritul luând binecuvântare specială de la ereziarhul Bartolomeu:
Ulterior, la 21 de ani de la moartea sa, Paisie Aghioritul este canonizat de către Patriarhia Ecumenică, în data de13 ianuarie 2015.
Alte articole:
Atenție, scrisoarea de mai jos mai circulă și sub formă cenzurată pe unele saituri: (apologeticum.ro, aparatorul.md, etc), în care toate mențiunile despre Paisie Aghioritul au fost șterse.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.