Viața Protoiereului Mihail Polskii

Mihail Afanasievici Polskii (18.11.1891–21.05.1960), Protoiereu

[În curs de traducere și adaptare]

Unul dintre cei mai cunoscuți clerici ortodocși care a trecut prin închisori, lagăre și exiluri, ce a reușit să părăsească URSS și să povestească lumii despre persecuția Bisericii Ortodoxe din Rusia sovietică și despre isprăvile săvârșite de mii de păstori și laici ai acesteia. Este autorul colecției de materiale „Noii Mucenici ai Rusiei” (tradusă și în română – link), publicată în perioada 1949-1957, care până la prăbușirea URSS a fost cea mai completă și mai autorizată sursă de informații despre Martirii și Mărturisitorii Bisericii Ruse din secolul XX.

Mihail Polskii s-a născut la 6 noiembrie 1891 în satul Novotroițkaia, regiunea Kuban, în familia unui psalmist.

În 1907 a absolvit Școala Teologică din Stavropol, iar în 1914 a absolvit Seminarul Teologic din Stavropol cu mențiune de primă clasă.

În perioada 1914 – 1919 a lucrat ca misionar districtual anti-sectarist în Siberia.

Căsătorit cu Tatiana Vasilievna (1897 – 1926). Copii: Lidia (născută în 1916, după emigrarea tatălui ei a fost persecutată de OGPU și NKVD, a murit în Krasnodar în jurul anilor 1980) și Galina (născută 1925, a murit în copilărie).

Lidia Polskaia, fiica Părintelui Mihail

În ianuarie 1916 a fost mobilizat în armata activă, a studiat la o școală militară din Tiflis timp de patru luni, apoi, până la Revoluția din februarie 1917, a servit cu gradul de locotenent în Regimentul de Infanterie 894 Barnaul, după care s-a întors la Krasnodar. În timpul șederii lui Denikin în Krasnodar a lucrat în cooperație (Uniunea Kuban a Societăților de Consumatori).

La 29 iulie 1920 a fost hirotonit diacon, iar la 1 august a aceluiași an a fost hirotonit preot de către Episcopul Serghie (Lavrov) de Kuban, fiind repartizat la Biserica Petru și Pavel din Preobrazhenskaya Zastava din Moscova.

În 1921 s-a mutat la Moscova, unde Episcopul Ilarion (Troițki) de Vereisky, vicar al eparhiei Moscovei, a primit dreptul de a conduce predicarea misionară în întreaga eparhie moscovită. A primit binecuvântarea pentru continuarea activității pastorale din partea patriarhului Tihon și a locuit pentru prima dată în casa patriarhului de la palatul Troițki.

În 1921 a intrat la Academia Teologică din Moscova, care a fost închisă în scurt timp, iar Părintele a intrat la Academia de Teologie din Moscova. Mihail și-a continuat studiile în contact personal cu profesorii și învățătorii acesteia.

Din martie 1922 până la 16 iulie 1923 a făcut parte din personalul celui de-al treilea preot al Bisericii Petru și Pavel de la Preobrajenskaia Zastava din Moscova. De la 25 februarie 1923 până la 10 iulie 1923 nu a slujit în biserică din cauza transferului temporar al bisericii sub controlul Renovaționiștilor (Biserica Vie).

La 16 iulie 1923 a fost arestat în urma unor denunțuri ale clerului renovaționist și, după încarcerare, a fost exilat în lagărul Solovețk (din iunie 1924).

Clerul din lagărul Solovki cu destinație specială (pr. M. Polskii – al 5-lea din stânga în rândul 5). Noiembrie 1925. (Ziarul „Ultimele știri”. Paris, 1927. 2 august).

La 19 noiembrie 1926 a fost condamnat la trei ani de exil în regiunea Zîrianks de către Conferința specială a Colegiului OGPU.

Din ianuarie 1927 până la 12 septembrie 1929 a fost exilat în orașul Ust-Sysolsk și în satul Mezhador, uyezd Sysolsky, Regiunea Autonomă Komi (Zîrian) (din 1929 – districtul Sîsolskii din Teritoriul de Nord). La 5 iulie 1929, prin Conferința specială a Colegiului OGPU, pentru trei ani a fost privat de dreptul de a locui în Moscova și în marile orașe.

În exil, 1928. (Arhiva MAI a Republicii Karelia)

A evadat din exil în septembrie 1929, a fost pus pe lista celor căutați de toată Uniunea, a rătăcit prin Rusia timp de aproximativ șapte luni, comunicând mult cu clerul și continuând munca începută în lagăr și în exil de a aduna materiale despre martiri și mărturisitori ai credinței. A slujit ca preot de catapeteasmă, având un antimis de la episcopul Platon (Rudnev), cu care a fost închis în lagărul Solovețk și în exilul de la Zîriansk.

La 7 aprilie 1930 a părăsit Rusia, trecând granița Ruso-Persană. Din Persia a călătorit la Ierusalim, unde a fost membru al Misiunii Duhovnicești Ruse în Țara Sfântă.

În iunie 1934, prin decret al Arhiepiscopului Anastasie (Gribanovski), a fost numit rector al comunității Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei din Beirut, Liban.

A participat la cel de-al doilea Sobor Bisericesc al Bisericii Ortodoxe din Afara Granițelor (Iugoslavia), la care a întocmit un raport „Despre starea duhovnicească a poporului rus sub dominația celor fără de Dumnezeu”, care a fost publicat separat în Actele Soborului (Belgrad, 1938).

La 28 aprilie 1935 a fost ridicat la rangul de arhipăstor.

În 1938 s-a mutat la Londra, unde a fost rector al parohiei Sinodului din Străinătate.

În 1948 s-a mutat la San Francisco (SUA). A slujit în Catedrala Radosta-Skorbyaschenskiy.

Reprezentanți ai clerului din Eparhia de San Francisco, 1952. Stând (de la st. la dr.): Arhim. Vasilie Kondratovici, Prot. Mihail Polskii, Prot. Vasilie Șapoșnikov, Arhiep. Tihon Troițkii, Prot. Pavel Kalinovici, Prot. Nicolae Polskii și Arhim. Atanasie Stukov. În picioare: Diaconul Cosma Sokolik, Protodiaconul Teodot Zadorojnîi și Protodiaconul Constantin Zanevskii.

La 14 decembrie 1948 a fost ridicat la rangul de Protoiereu pentru truda sa în apărarea ROCOR într-o dispută jurisdicțională cu Biserica Ortodoxă din America, în mare parte datorită căreia, la procesul din 1948-1949, Curtea Superioară din California a luat partea ROCOR.

În perioada 1955-1959 a fost membru al Sinodului Eparhial al Eparhiei de Vest a Americii, iar în 1956 a fost director spiritual al Organizației Tinerilor Cercetași Ruși (ORYUR).

În 1959 s-a retras din cauza bolii.

A fost unul dintre primii haghiografi ai Noilor Mucenici ai Rusiei, iar când a fugit din Rusia a adunat informații despre clericii răniți ai Bisericii Ortodoxe Ruse.

În toate locurile în care a slujit s-a dovedit a fi un pastor misionar zelos, a fost redactor-editor al revistei cursurilor misionare ortodoxe Sfântul Vladimir „On Guard of Orthodoxy” (Londra), redactor al periodicului „Resurrection of Christ” (Londra), The Holy Call” (Londra), a ziarului „Churchness” (San Francisco), a revistei „Church Chronicle” (Londra), autor a numeroase lucrări misionare și de edificare spirituală, precum și a unor lucrări polemice pe diferite probleme jurisdicționale.

A fost un apropiat al filosofului I. A. Ilyin, care credea că „cărțile protoiereului Mihail Polskii nu vor fi uitate niciodată în istoria Bisericii Ortodoxe”.

În ultimii ani ai vieții sale a adunat materiale pentru scrierea cărții „Sistemul de teologie ortodoxă organică” și a pregătit pentru publicare o treime din ea.

Arhimandritul Constantin Zaițev scria: „Înzestrat în mod divers a fost părintele Mihail, a fost cu totul talentat. Tot ceea ce făcea – pe toate se afla amprenta inspirației, și aceasta fără nicio deliberare: în aceasta și exprima plinătatea talentului naturii sale. O minte ascuțită și subtilă, nu lipsită de rafinament juridic și, în același timp, de profunzime emoțională, nu străină de patetism. Un expert în drept canonic – și în același timp un dogmatic, gata să se scufunde în adâncurile Adevărului revelat de Dumnezeu. Un orator-predicator strălucit – și în același timp un cleric și preot cu discernământ prin harul lui Dumnezeu, pătruns de misticismul grațios al cultului. Și întotdeauna – un om deschis la tot și la toți, dar păzit și îngrădit de apartenența sa, pătrunzător de conștientă, la „cler”, adică la patrimoniul lui Dumnezeu”.

Protopresbiterul Michael Polskii este înmormântat în Cimitirul Sârbesc din San Francisco.