Cutia cu întrebări

Stimați cititori, în secțiunile de mai jos, găsiți răspunsurile la întrebările cele mai frecvente adunate din diversele discuții cu cei ce caută Adevărul, atât cele primite personal, cât și cele adresate prin celelalte mijloace de contact.

Da. Sunt numeroase documente ce atestă acest fapt, atât din partea ROCOR, cât și din partea "Ortodoxiei Mondiale".

Astfel, din partea ROCOR, există următorul document din 3/16 august 1994 al episcopului Ilarion de Manhattan, secretarul adjunct al Sinodului ROCOR:

Biserica noastră a continuat să coliturghisească cu Bisericile nou-calendariste până în anii șaizeci, când implicarea lor sporită în Mișcarea Ecumenistă a făcut imposibil ca să rămânem în unitate liturgică și de rugăciune [sic] cu ei.

Documentul original poate fi citit aici: unu și doi.

Din partea Sinodului (pseudo-)Patriarhiei Moscovei este scrisă o epistolă din anii '90:

Cu tristețe, Sinodul își îndreaptă atenția asupra unei alte tulburări din viața bisericească. Biserica Rusă din Afara Granițelor, neavând comuniune nici cu Patriarhia Moscovei, nici cu nicio altă Biserică Ortodoxă locală, a luat măsuri care mărturisesc strădania liderilor săi de a adânci diviziunea deja existentă (dintre noi) și de a transfera schisma „diasporei” în inima Bisericii Ruse.
(Sursa)

O scrisoare din 20 septembrie 1975 a Sfântului Filaret al New-Yorkului:

Gândind în acest fel, Sfântul nostru Sinod a hotărât ca noi să părăsim comuniunea cu moderniști nou-calendariști. Noi nu conslujim împreună cu ei, nici nu îngăduim sau dăm binecuvântare clerului nostru pentru o asffel de conslujire.
Sursa: New Zion in Babylon, pag. 80

Protocolul nr. 13 a Sinodului ROCOR din 19mai/1 iunie 1967 prin care se acceptă unanim de a nu se coliturghisi cu Patriarhia Serbiei:

Pe lângă decizia acestui Sinod Episcopal privind relația cu Biserica Ortodoxă Sârbă, este acceptată și afirmată în unanimitate propunerea Înaltpreasfințitului Ierarh, Președintele Sinodului Episcopal, Mitropolitul Filaret. Propunerea este ca toți Ierarhii Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Granițelor să se abțină de la conslujirea cu ierarhia Bisericii Ortodoxe Sârbe.

Comunicatul conducerii (chinotitei) apostate a Muntelui Athos din 8 mai 1991 către ereziarhul patriarh Dimitrie al Constantinopolului:

Prea Sfinte Părinte și Stăpân,
Îndurerată și îngrozită, Sfânta noastră Chinotită a luat la cunoștinţă, de acum oficial, de intrarea fostului egumen al sfintei mănăstiri Filoteu, arhimandritul Efrem, în „grupul” schismatic și para-eclezial numit Rușii din Afara Graniţelor, pe care nici o Biserică Ortodoxă locală nu o recunoaște. Şi ne întrebăm pe bună dreptate, cum fostului egumen i-a permis conștiinţa – lui, care, de-a lungul anilor cu încuviinţarea și îngăduinţa sfinţitului arhiepiscop al Americii, a lucrat ca duhovnic în sânul turmei Bisericii locale a Î.P.S. Arhiepiscop Iacovos, dependent de sub jurisdicţia Scaunului Ecumenic, aducând astfel o mulţime de fii duhovniceşti în parohiile și în bisericile dependente canonic de Arhiepiscopul Iacovos, cu care era în comuniune duhovnicească de mai bine de zece ani – cum aceiași fii pe care îi sfătuia atunci să se supună Bisericii și care primeau Sfintele Taine de la aceasta, cum îi sfătuieşte acum să se despartă, ca niște răzvrătiţi, de Arhiepiscopie, pentru a se alătura acestei para-sinagogi para-bisericești?
(Sursa)

Nu. Schimbarea calendarului a fost o greșeală, dar acest lucru nu a făcut ca acele Biserici Locale să cadă din Biserica lui Hristos. Această înșelare a fost și este susținută de către un grup vechi-calendarist din Grecia, numit mateiții (link). Combaterea mai pe larg a acestei idei greșite o puteți citi aici: (Mateiții: Primii schismatici din cadrul mișcării vechilor-calendariști din Grecia)

Nu. Atunci când un episcop dorește să se căiască/lepede de erezie, el nu o poate face doar prin mărturisire publică sau în fața preoților și mirenilor. Clerul/mirenii nu pot primi înapoi în Biserică un episcop în treapta arhierească. Pocăința acestuia trebuie primită de episcopii ce au păstrat succesiunea apostolică nepătată de erezie. Pentru o înțelegere mai aprofundată vă invităm să citiți acest document: Pocăința unui episcop de comuniunea cu erezia trebuie neapărat primită de arhiereii dreptcredincioși

Nu. Părintele Ioan Miron prezintă evidențele istorice și canonice împotriva ideii că în timpul Sfântului Maxim Mărturisitorul toată ierarhia Bisericii ar fi căzut în erezie și că aceasta s-ar fi restabilit singură în timpul Sinodului 6 Ecumenic prin simpla mărturisire de credință.
Video aici

Lumina Sfântă nu vine mulțumită patriarhului Ierusalimului, ci aceasta se coboară în ciuda prezenței patriarhului Ierusalimului. De ce? În cuvinte simple, pentru că Mormântul Domnului este cel mai sfânt mormânt al Creștinătății. Erezia oricărui patriarh, idolatria oricărui patriarh sau necurăția oricărui patriarh, nu pot să năruiască și nu vor nărui în nici un fel sfințenia Sfântului Mormânt – locul unde a împlinit Dumnezeu mântuirea omenirii.

Vă îndemnăm să citiți acest articol al arhiepiscopului Grigorie:

Sfânta Lumină și Ecumenismul

Precum și prezentarea video pe acest subiect: